Δευτέρα 4 Μαΐου 2020

Η γιορτή του αγίου Ροδοπιανού στα Ροδωπού Κισάμου

Του Θεόδωρου Ι. Ρηγινιώτη


Τα Ροδωπού Κισάμου τιμούν τον άγιο Ροδοπιανό!

Στο άρθρο του εφημέριου του χωριού π. Αντωνίου Πατεράκη, ιερέα και συντ/χου δασκάλου, «Ενορία Αγίου Γεωργίου Ροδωπού Κισάμου», μεταξύ άλλων διαβάζουμε:

«Βορειότερα και μέσα στη γειτονιά των Καλλεργιανών συναντούμε τη μικρή Παλαιά Εκκλησία του Αγίου Αντωνίου, όπου τιμάται και ο Άγιος Ροδωπιανός ο διάκονος (3 Μαΐου), ανακαινισμένη πρόσφατα. Το ξυλόγλυπτο τέμπλο, το οποίο συντήρησε η 28η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων μαζί με τις εικόνες του, φέρει χρονολογία 1844» (περιοδικό «Χριστός και Κόσμος», της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου, τ. 9, Μάιος – Ιούνιος 2007, σελ. 80).

Ιστορικά ο άγιος Ροδοπιανός δεν φαίνεται να είχε σχέση με την Κρήτη. Μαρτύρησε στην Καρία της Μικράς Ασίας μαζί με τον άγιο Διόδωρο. Στο συναξάρι του διαβάζουμε:

«Οι Άγιοι αυτοί έζησαν στα χρόνια του βασιλιά Διοκλητιανού (302 μ.Χ.) και για την πίστη τους στον Χριστό υπέμειναν πολλές βρισιές και μαστιγώσεις από τους στρατιώτες της πόλης Αφροδισίας της Καριάς (χώρα της Μικράς Ασίας, που καταλάμβανε την νοτιοδυτική γωνία της, απέναντι του χώρου μεταξύ των νησιών Σάμου και Ρόδου). Τελικά λιθοβολήθηκαν από τους ίδιους και έτσι παρέδωσαν την ψυχή τους στον στεφανοδότη Θεό» (http://www.saint.gr/879/saint.aspx).

Όμως ο άγιος έγινε αγαπητός στα Ροδωπού λόγω του ονόματός του, που είναι ομόηχο με τον χαρακτηρισμό των κατοίκων του χωριού (Ροδωπιανών). Γι’ αυτό, δεν είναι τυχαίο και ότι ο π. Αντώνιος, στο άρθρο του, γράφει το όνομα του αγίου με -δω, αντί -δο.

Στην ακολουθία του, δηλ. το υμνογραφικό έργο προς τιμήν του, ο άγιος Ροδοπιανός συγκρίνεται με τον άγιο πρωτομάρτυρα Στέφανο (27 Δεκεμβρίου), τον πρώτο άγιο που μαρτύρησε για την πίστη του, την εποχή των πρώτων χριστιανών. Όπως και εκείνος, ήταν διάκονος (γι' αυτό και εικονίζεται να φοράει στολή διακόνου - δηλ. διάκου - κατά τη θεία λειτουργία), ο οποίος θανατώθηκε με λιθοβολισμό λόγω της πίστης του και της ομολογίας του υπέρ του Ιησού Χριστού. Κάποια τροπάρια της ακολουθίας του αναφέρονται στη σύνδεσή του με τη Μεγαλόνησο:

«Ροδοπιανόν τον γενναίον, ένδοξον μάρτυρα, εν Ροδωπού χωρίω και εν πάση τη Κρήτη, και πάσης οικουμένης χριστιανοί, δεύτε πάντες τιμήσωμεν, και ταις εκείνου πρεσβείαις προς τον Θεόν προστασίαν αιτησόμεθα»
«Ελθόντες ουρανόθεν ως δίδυμοι αετοί, εκ Καρίας εις Κρήτην, και Κίσσαμον λαμπρύναντες, Ροδοπιανέ άριστε, Διόδωρε άξιε, ευλογίαν πάσι δεδώρησθαι».
Αναφέρεται επίσης ότι, πεθαίνοντας, συγχώρησε τους εκτελεστές του, πράγμα που δεν αναφέρεται ρητά στο συναξάρι του, αλλά προϋποτίθεται για κάθε αληθινό άνθρωπο του Θεού και αναφέρεται ότι συνέβη στην περίπτωση του αγίου Στεφάνου (Πράξεις των αποστόλων, κεφ. 7, στίχ. 60, μέσα στην Καινή Διαθήκη). Εδώ ο άγιος Ροδοπιανός θεωρείται μιμητής του Χριστού, ο οποίος συγχώρησε τους σταυρωτές Του πάνω από το σταυρό (κατά Λουκάν, 23, 34). Το τροπάριο λέει:

«Των αγγέλων γέγονας συμπολίτης, δόξα του Χριστού, ως Αυτόν μιμούμενος σεμνότατα, και τους φονείς συγχωρήσει επευλόγησας»
Έτσι, τα Ροδωπού (τόπος με σπουδαία παράδοση και πνευματική, αλλά και ηρωική, όπως κάθε γωνιά της πατρίδας μας) βρήκαν έναν άγιο που τους ταιριάζει και τους εμπνέει, ενώ ο άγιος Ροδοπιανός βρήκε μια κοινότητα χριστιανών που πανηγυρίζουν τη μνήμη του, όπως αξίζει σε όλους τους αγίους, όχι μόνο για την προστασία που ζητούμε εκ μέρους τους οι χριστιανοί, αλλά και για τα διαχρονικά μηνύματα θάρρους, αυταπάρνησης, πίστης και αγάπης που εκφράζει η ζωή τους



Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ

1. Οι ενυπόγραφες αναρτήσεις (άρθρα, ομιλίες, κριτικές βιβλίων, επιφυλλίδες, δοκίμια, μελετήματα κλπ) που φιλοξενούνται ή αναδημοσιεύονται στο ιστολόγιο «ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΤΟΜΟ» εκφράζουν κατά κύριο λόγο τους συγγραφείς τους και όχι απαραίτητα το ιστολόγιο «ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΤΟΜΟ».

2. Τα σχόλια των αναγνωστών του ιστολογίου «ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΤΟΜΟ» εκφράζουν τους ίδιους προσωπικά και όχι το ιστολόγιο «ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΤΟΜΟ». Σχόλια άσχετα με το περιεχόμενο των αναρτήσεων δεν θα δημοσιεύονται.

3. Υπάρχουν στο ιστολόγιο μας πολλές προτάσεις (σύνδεσμοι, links) προς άλλους δικτυακούς τόπους. Το ιστολόγιο μας δε φέρει καμία ευθύνη για το περιεχόμενο των αναρτήσεων ή των σχολίων που γίνονται εκεί.

Αρχείο

Παναγία Οδηγήτρια του Balamand (Λίβανος)

Παναγία Οδηγήτρια του Balamand (Λίβανος)

ΣΥΝ-ΙΣΤΟΛΟΓΕΙΝ

ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Ένα ιστολόγιο αφιερωμένο στους 57 αη-Γιώργηδες της Ορθόδοξης Εκκλησίας

ΑΓΙΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΑΧΑΡΝΩΝ

Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, Ψυχὴ καὶ Χριστὸς σᾶς χρειάζεται...

Τοῦτο σᾶς λέγω πάλιν καὶ σᾶς παραγγέλλω: κἂν ὁ οὐρανὸς νὰ κατέβη κάτω κἂν ἡ γῆ νὰ ἀνέβη ἀπάνω κἂν ὅλος ὁ κόσμος νὰ χαλάση καθὼς μέλλει νὰ χαλάση σήμερον αὔριον, νὰ μὴ σᾶς μέλη τί ἔχει νὰ κάμη ὁ Θεός. Τὸ κορμὶ ἂς σᾶς τὸ καύσουν, ἂς σᾶς τὸ τηγανίσουν, τὰ πράγματά σας ἂς σᾶς τὰ πάρουν, μὴ σᾶς μέλη, δῶστε τα, δὲν εἶναι ἐδικά σας. Ψυχὴ καὶ Χριστὸς σᾶς χρειάζεται. Ἐτοῦτα τὰ δύο ὅλος κόσμος νὰ πέση, δὲν ἠμπορεῖ νὰ σᾶς τὰ πάρη, ἔξω ἂν τύχη καὶ τὰ δώσετε μὲ τὸ θέλημά σας. Αὐτὰ τὰ δύο νὰ τὰ φυλάγετε νὰ μὴν τύχη καὶ τὰ χάσετε.

Ἅγιος Κοσμᾶς Αἰτωλός, Διδαχὴ Γ' (ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ Ἰωάννη Β. Μενούνου, Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ Διδαχὲς καὶ Βιογραφία, ἐκδόσεις Ἀκρίτας, ζ' ἔκδοση, Ἀθήνα 2004, σελ.154)

Επισκέπτες από 17/9/2009

Free counters!

ΠΕΡΙ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΟΦΕΙΛΟΜΕΝΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Περί θεολογίας

Περί ιδιωτικής θεολογίας

ΘΕΣΕΙΣ, ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ

ΘΕΣΕΙΣ, ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ
ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ Θ. Ι. ΡΗΓΙΝΙΩΤΗ «ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΟ ΑΘΕΟ»

Κ. ΤΣΑΤΣΟΣ, ΠΕΡΙ "ΕΙΔΙΚΩΝ"

Τοῦτο εἶναι τὸ δρᾶμα τῆς ἐποχῆς μας: ὅτι ἡ πρόοδος της δὲν βρίσκεται στὰ χέρια τῶν πνευματικῶν ἀνθρώπων, ἀλλὰ τῶν εἰδικῶν, ποὺ δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι πνευματικοὶ ἄνθρωποι.

Κωνσταντίνος Τσάτσος, Ἀφορισμοὶ καὶ διαλογισμοί, τέταρτη σειρά, εκδ. Βιβλ. τῆς Ἑστίας, Ἀθήνα 1972, σελ. 92.

台灣基督東正教會 The Orthodox Church in Taiwan

ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΕΣ ΜΝΗΜΕΣ

ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Μετεωρίτικη Βιβλιοθήκη

ΘΕΟΛΟΓΟΙ ΚΡΗΤΗΣ

ΕΛΛΟΠΟΣ

Αξίζει να διαβάσετε

9 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ: ΔΙΕΘΝΗΣ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΦΑΣΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟΥ

ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ