πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 20/12/2020
Του Χαρίδημου Κ. Τσούκα
Ήταν συγκεντρωμένοι στο προαύλιο της εκκλησίας. Όταν τελείωσε η κεκλεισμένων των θυρών Θεία Λειτουργία μπήκαν συνωμοτικά στον ναό να κοινωνήσουν. Ο ιερέας δεν έφερε αντίρρηση. Το δικαιολόγησε, υποθέτω, όπως διάφοροι οψίμως αντιεξουσιαστές μητροπολίτες – ο νόμος του Θεού υπερισχύει του νόμου των ανθρώπων! Αναρωτιέμαι αν η περιφρόνηση της εγκόσμιας, νόμιμης εξουσίας θα εκδηλωθεί και με την αποποίηση του εγκόσμιου, κρατικού μισθού.
Σε καιρό πανδημίας, αρκετοί ιεράρχες συμπεριφέρονται σαν μέλη μιας ακόμη συντεχνίας – υπερασπίζονται τον προκάτ σχηματοποιημένο ρόλο τους. Και αρκετοί πιστοί δίνουν την εντύπωση ότι συμπεριφέρονται σαν καταναλωτές θρησκευτικών υπηρεσιών. Αμφότεροι αντιλαμβάνονται την πίστη ως ιδεολογικοποιημένο κώδικα ηθικής συμπεριφοράς.
Ο πιστός που, σε συνθήκες πανδημίας, δεν συμπεριφέρεται με τον προκάτ σχηματοποιημένο τρόπο κινδυνεύει να εκληφθεί ως ύποπτος ολιγοπιστίας. Αν θεωρήσει ότι η εκκλησία μπορεί να μολυνθεί από τον κορωνοϊό, τότε δείχνει ότι δεν πιστεύει αρκετά στη δύναμη του Θεού. Η ιδεολογικοποιημένη πίστη δημιουργεί συνθήκες ευσεβιστικής πλειοδοσίας: δείχνω ότι είμαι ευσεβής, ιδιαίτερα όταν κινδυνεύω, εκκλησιαζόμενος χωρίς μάσκα ή μεταλαμβάνοντας τη Θεία Κοινωνία. Με βλέπεις ότι το κάνω και, μη θέλοντας να εμφανιστείς ολιγόπιστος, παρακινείσαι να το κάνεις κι εσύ. Κάπως έτσι, η ευσεβιστική μίμηση καταλήγει να συμβάλλει στη μετάδοση του ιού σε χώρους θρησκευτικής λατρείας.
Την ευσεβιστική πλειοδοσία της εποχής του στηλίτευε ο Ιησούς, συχνά με αυστηρή γλώσσα. Ο ευσεβισμός καλλιεργεί την τυπολατρία, ενθαρρύνει την έπαρση και αποκόπτει το άτομο από την ουσιαστική εμπειρία της μετοχής του στον Θεό. Ο Ιησούς είναι σαφής: όταν προσεύχεσαι μη μιμείσαι αυτούς που επιδεικνύουν την προσευχή τους στις συναγωγές και στις πλατείες· προτίμησε το ιδιαίτερο δωμάτιό σου (Ματθ. στ΄, 5).
Η ιδεολογικοποιημένη πίστη υποδηλώνει την κατοχή μιας απάντησης (διατύπωσης, νοητικού σχήματος), η οποία έχει ορισθεί από την ιερατική εξουσία. Παρέχοντάς του βεβαιότητα, η απάντηση θωρακίζει τον ιδεολόγο πιστό. Ο Ιησούς μετατρέπεται σε είδωλο. Η πίστη σε Αυτόν, παρατηρεί ο Εριχ Φρομ, καθίσταται το υποκατάστατο για τη δική μας πράξη αγάπης. Εφόσον ο Χριστός αγαπά για λογαριασμό μας, απαλλασσόμαστε από την υποχρέωση να εντάξουμε τη διδασκαλία του στη ζωή μας· ξεφεύγουμε από την εσωτερική ταραχή που επιφέρει η απομάκρυνση από την εγωκεντρικότητα. Ο Ιησούς γίνεται λάβαρο, δεν συνιστά παράδειγμα υπέρβασης του εγώ. Η πίστη αλλοτριώνεται σε ευσεβιστική επίδειξη.
Η αλλοτριωμένη πίστη οδηγεί σε καταγέλαστη εμμονή. Μετά τη μόλυνσή του από τον κορωνοϊό, ο μητροπολίτης Ιερισσού Θεόκλητος δήλωσε: «Διαβεβαιώνω (…) ότι ο κορωνοϊός δεν με επεσκέφθη στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκης, ούτε σε οποιονδήποτε άλλο χώρο θρησκευτικής λατρείας». Πώς το γνωρίζει ο Σεβασμιώτατος; Πού εδράζεται η βεβαιότητά του για τη μετάδοση λοιμωδών νοσημάτων; Μήπως ανεπίγνωστα εκφράζει την αγωνία του υπαλλήλου να προστατεύσει τον ρόλο του, εμφανίζοντας αξιωματικά τον ναό ως χώρο απρόσβλητο από τον κορωνοϊό;
Η πίστη ως ενεργός μετοχή στον αγαπητικό τρόπο ύπαρξης –μετοχή, δηλαδή, στην ελευθερία από τον εγωτισμό– είναι ένας εσωτερικός προσανατολισμός της ψυχής. Η πίστη δεν συνιστά προσκόλληση σε δόγμα ή ρόλο αλλά είναι «σχέση» και «διαδικασία» – σχέση αγάπης με τον συνάνθρωπο, διαδικασία αυθυπέρβασης χάριν του Αλλου. Προσανατολισμένοι στον συνάνθρωπό μας, προτάσσουμε τις ανάγκες του, υπερβαίνοντας την ατομοκεντρικότητά μας. Η σχέση αγάπης είναι μια αέναη κίνηση κένωσης του εγώ, δίχως εγγυήσεις επιτυχίας.
Στη διδασκαλία του Ιησού είναι υπέροχη η διαρκής υπέρβαση παραδεδομένων σχημάτων που παγιδεύουν το άτομο στην εγωτική αυτάρκεια· είναι συναρπαστική η αντι-τυπολατρία του –η αντι-σχηματολαγνεία του– χάριν της ουσιαστικής μετοχής στην αγαπητική σχέση. Οι Φαρισαίοι λ.χ. συχνά του θέτουν ερωτήματα προερχόμενα από παραδεδομένα σχήματα πίστης. Ο Ιησούς αμφισβητεί τις προκείμενες των ερωτημάτων και τα αναπλαισιώνει, διότι τον ενδιαφέρει η βαθύτερη –αγαπητική– αλήθεια.
Όταν του λένε τυπολατρικά, π.χ., ότι οι μαθητές του παραβαίνουν την παράδοση, εφόσον τρώνε ψωμί με ακάθαρτα χέρια, ο Ιησούς απαντά επανορίζοντας την «ακαθαρσία»: το σημαντικό δεν είναι να φάει κανείς με ακάθαρτα χέρια, αλλά να μην εξέρχονται από την καρδιά του ακάθαρτες σκέψεις (Ματθ., ιε΄, 17-20 ).
Όλη η συζήτηση για τον μέγιστο αριθμό των εκκλησιαζομένων τις ημέρες των εορτών (πιστοί ανά τ.μ.) είναι μια συζήτηση διαμορφωτών πολιτικής και ευσεβιστών χριστιανών. Καταλαβαίνω τους πρώτους, απογοητεύομαι από τους δεύτερους. Η στάση του μη ευσεβιστή χριστιανού είναι αυτή της μοναχικής μητέρας, η οποία, παρότι λαχταρά απίστευτα να βρεθεί με τα παιδιά της τα Χριστούγεννα, όπως κάθε Χριστούγεννα, τα προτρέπει με οδύνη να μείνουν μακριά της αυτή τη φορά για να μην τα εκθέσει σε κίνδυνο. Τέτοια αγαπητική αυθυπέρβαση δεν είδα από την εκκλησιαστική ιεραρχία. Δεν τόλμησαν να πουν αυτο-ανατρεπτικά: «Αδελφοί, μην εκκλησιάζεσθε εν μέσω πανδημίας. Προστατεύστε την υγεία σας. Προστατεύστε την υγεία των συνανθρώπων σας. Προσευχηθείτε ταπεινά στα σπίτια σας. Ο Θεός κατανοεί».
Είναι εύκολο να μιλάς για τον Χριστό. Είναι εξόχως άβολο να ζεις χριστιανικά.
________________________________
* Ο κ. Χαρίδημος Κ. Τσούκας (www.htsoukas.com) είναι καθηγητής στα Πανεπιστήμια Κύπρου και Warwick.
Οι τακτικοί αναγνώστες μας γνωρίζουν ότι ενίοτε φιλοξενούμε κείμενα με τα οποία διαφωνούμε σε κάποια σημεία τους. Η κατακλείδα του κειμένου του κ. Χ. Τσούκα λέγει: "Είναι εύκολο να μιλάς για τον Χριστό. Είναι εξόχως άβολο να ζεις χριστιανικά". Σε αυτό έχει οιονεί "απαντήσει" ο Άγιος Σωφρόνιος του Essex: "Είναι αδύνατον να ζήση τις χριστιανικώς. Χριστιανικώς δύναται τις μόνο να αποθάνη, δια θανάτου όμως κατά την γηΐνην μορφήν της υπάρξεως ημών" [Βλ. Αγίου Σωφρονίου (Σαχάρωφ), "Οψόμεθα τον Θεόν καθώς εστι", εκδ. Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου Essex,Essex 1996, σελ. 113]
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ Γιώργη ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ, με αγάπη κι ελπίδα. Κρίνω το άρθρο του Χαρίδημου Τσούκα ως εξαιρετικό και άκρως τεκμηριωμένο!!! (με τρια θαυμαστικά). Όσο για την απάντηση που γράφεις, του λαοφιλή Αγίου Σωφρονίου, και βέβαια δεν διαφωνώ, αλλά νομίζω πως, τη σκέψη του κ. Τσούκα οφείλουμε να τη δούμε και κάπως έτσι: οι ευσεβιστές που, δυστυχώς, αφθονούν δίπλα μας, έχουν βίο καλουπωμένο σ' ένα μοιραίο άγεσθαι και φέρεσθαι. Με την εκτίμησή μου Α. Ι. Καλαμάτας. Υ.Γ. Τα 'γραψε, άλλωστε, πριν λίγες ημέρες κι ο παπα-Βασίλης Θερμός...
ΑπάντησηΔιαγραφήΘανάση μου, χρόνια πολλά! Επί της ουσίας δεν διαφωνούμε στα του πιετισμού! Εξάλλου, όπως είδες, ανέφερα ότι διαφωνώ σε κάποια σημεία και όχι στην ουσία του άρθρου. Είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι σε αρκετές συνάφειες η σκέψη του Χ. Τσούκα θυμίζει έντονα Χρήστο Γιανναρά! Από την άλλη πλευρά, ποτέ δεν μου άρεσαν οι χαρακτηρισμοί. Προτιμώ τα επιχειρήματα. Διαβλέπω μια γενίκευση στην αρχή του άρθρου (μπορεί βεβαίως και να λαθεύω). Νομίζω ότι ο συγγραφέας με το να προβαίνει σε χαρακτηρισμούς "χάνει το δίκιο του". Σαφώς και ο ευσεβισμός, συνιστά ένα διαχρονικό πρόβλημα σε μη υγιή εκκλησιαστικά περιβάλλοντα. Ωστόσο η ειρωνική γενίκευση του συγγραφέα με φράσεις του τύπου ""αντεξουσιαστές" και "καταναλωτές θρησκευτικών υπηρεσιών" δε νομίζω ότι βοηθάει τη συζήτηση. Μάλλον συμβάλλει στη θεώρηση των πιστών ως ανεύθυνων και με όλες τις εγγενείς αδυναμίες μιας οιονεί "ανηλικιότητας". Μεγάλο το θέμα, αν χρειαστεί θα επανέλθω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή σου μέρα Γιώργη. "Αρχή παιδεύσεως η των ονομάτων επίσκεψις". Οι λέξεις που χαρακτηρίζουν τους ευσεβιστές - πιετιστές, πολλές φορές αρθρώνουν τον λόγο και τα γραπτά μας για δαύτους. Οπότε καίριο το ερώτημα: Τι άλλο έκαμε ο κ. Χαρίδημος Τσούκας από το να καταγράψει τη σκληρή πραγματικότητα; Και να σκεφτεί κανένας πως έχουμε δρόμο ακόμη μπροστά μας, όπου θα συνεχίσουμε να βλέπουμε πράματα και θάματα από τους εντός του εκκλησιαστικού χώρου "ακραίους". Δεν είναι "καιρός του σιγάν". Οφείλουμε να ονοματίζουμε τα γεγονότα με τις κατάλληλες λέξεις. Φιλικότατα ΘΑΝΑΣΗΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘανάση, σε ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο σου! Συμφωνώ ότι δεν είναι "καιρός του σιγάν", μόνο που δεν ισχύει μόνο για τους πιετιστές αλλά και για τους θύραθεν επίδοξους "θεολόγους"(για τους οποίους έχω γράψει σχετικά εδώ: https://vardavas.blogspot.com/2020/12/blog-post_61.html και εδώ: https://vardavas.blogspot.com/2020/12/blog-post_16.html). Κάπου καταντάει κουραστικό να θεολογούν όλοι, πλην των θεολόγων! Προς Θεού! Η κριτική μου δεν αφορά το άρθρο του κ. Τσούκα, του οποίου την αρθρογραφία παρακολουθώ από τη δεκαετία του '90 στην "Καθημερινή", διατηρώντας βεβαίως κριτικές επιφυλάξεις και ενίοτε διαφωνίες. Αλλά στην ίδια εφημερίδα θέλησε να θεολογήσει γνωστός...σύμβουλος επιχειρήσεων! Έλεος! Παραθέτω ένα απόσπασμα από το γνωστό άρθρο του στην "Οικονομική Καθημερινή": "[...] Αν η Πολιτεία κρίνει ότι οι εκκλησίες πρέπει να λειτουργούν χωρίς πιστούς, τότε έτσι πρέπει να γίνει. Όποιος θέλει να προσευχηθεί μπορεί και να το κάνει από το σπίτι του [...]". Μάλιστα! Η χαρά του...καισαροπαπισμού! Αμ, ο άλλος προφέσορας,της ιατρικής αυτός, που με ύφος χιλίων καρδιναλίων μας είπε «η Εκκλησία να ασχολείται με την ψυχή και όχι με το σώμα»! Άκουσον ! Άκουσον! Επιστήμων άνθρωπος και ταυτίζει πλατωνισμό και χριστιανισμό! Μιλάμε για ποδοσφαιροποίηση! Θα μου πεις βέβαια, παντού θα βρει κανεἰς τα πάντα! Αλλά δεν μπορεί να αγνοηθεί ένας τέτοιος "εισπηδητικός" στη θεολογία λόγος, όταν μάλιστα έχουμε άλλα φωτεινά παραδείγματα διαλογικής κουλτούρας. Αναφέρομαι, βέβαια, στις δημόσιες παρεμβάσεις του κ. Ηλία Μόσιαλου, τόσο στην εκδήλωση του CEMES αλλά και στην πρόσφατη εκδήλωση της Θεολογικής ΑΠΘ. Ναι, με αυτόν τον απροκατάληπτο άνθρωπο και επιστήμονα η θεολογία μπορεί να συνομιλήσει!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ευχαριστώ πολύ, Θανάση, για την ωραία αφορμή διαλόγου!