ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ-ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου 2014

ΠΕΡΙ ΑΠΑΛΛΑΓΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΤΘ

Όπως σωστά έχει επισημάνει ο Στ. Γιαγκάζογλου «η θρησκευτική ελευθερία διασφαλίζεται στην εκπαίδευση και με το δικαίωμα της απαλλαγής από το μάθημα των Θρησκευτικών. Όπως πάντοτε γινόταν και συνεχίζει να γίνεται στο ελληνικό δημόσιο σχολείο, δικαίωμα απαλλαγής από το μάθημα έχουν οι αλλόθρησκοι, οι ετερόδοξοι και εκείνοι οι μαθητές που, για σοβαρούς λόγους θρησκευτικής συνείδησης, το επιθυμούν. Ωστόσο, το μέτρο της απαλλαγής δεν μπορεί να ισχύει για όλους τους μαθητές, παρά τα όσα δήλωσε πρόσφατα ο Συνήγορος του Πολίτη. Γιατί όταν γενικεύεται η δυνατότητα απαλλαγής, χωρίς μάλιστα να απαιτείται εξήγηση, τότε ένα μάθημα που ανήκει στον κορμό των μαθημάτων γενικής παιδείας, όπως είναι το μάθημα των Θρησκευτικών, καθίσταται αυτομάτως μάθημα προαιρετικό». (βλ. "Τα θρησκευτικά και το ζήτημα της απαλλαγής", σελ. 7, διαθέσιμο εδώ: http://www.pi-schools.gr/lessons/religious/analekta/60.pdf).

Η εγκύκλιος 133099/Γ2/19-9-2013 του ΥΠΑΙΔ ορίζει μεν ότι «το μάθημα των Θρησκευτικών είναι υποχρεωτικό» αλλά αφήνει το περιθώριο γενικεύσεως των απαλλαγών. Κι αυτό διότι δεν διευκρινίζεται επακριβώς τι σημαίνει το «επικαλείται λόγους θρησκευτικής συνείδησης».

Φέτος μάλιστα, λόγω και της ΤΘΔΔ, πολλοί γονείς ζητούν απαλλαγή καθαρά για ιδιοτελείς λόγους (βαθμοθηρία, φυγοπονία, επιδοκιμασία της ήσσονος προσπάθειας).

Από την άλλη πλευρά με βάση την απόφαση 115/2012 του Διοικητικού Εφετείου Χανίων δεν δίδεται απαλλαγή στους ορθόδοξους μαθητές. Πως μπορεί όμως να διασφαλιστεί αυτό, όταν η ίδια η εγκύκλιος δεν το ξεκαθαρίζει;

Το πρόβλημα είναι ακανθώδες και έχει και παιδαγωγικές προεκτάσεις:

1. Πως εξασφαλίζεται η σωστή εφαρμογή της εγκυκλίου περί απασχόλησης σε άλλο τμήμα της ίδιας τάξεως όταν ο αριθμός των απαλλαγών είναι μεγάλος;

2. Πως μπορεί η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας να διακριβώσει ότι όντως συντρέχουν λόγοι απαλλαγής;

3. Πως εξασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδος με τις διαρκείς μετακινήσεις μαθητών σε άλλα τμήματα;

4. Πως εξασφαλίζονται οι ίσες ευκαιρίες και η ισονομία μεταξύ των μαθητών όταν ορισμένοι γονείς κάνουν «χρήση δικαιώματος» για καθαρά ωφελιμιστικούς λόγους (φυγοπονία, ένα αντικείμενο λιγότερο προς μελέτη);


Για όλους τους παραπάνω λόγους νομίζουμε ότι το ΥΠΑΙΔ οφείλει να εκδώσει νέα διευκρινιστική Εγκύκλιο όπου να γίνεται σαφές το πλαίσιο των απαλλαγών από το ΜΤΘ. Στο αόριστο «για λόγους θρησκευτικής συνείδησης» να προστεθεί, όπως σωστά παρατηρεί ο Π.Σ.Θ. «ΚΑΙΡΟΣ», η φράση «για σοβαρούς λόγους θρησκευτικής συνείδησης» οι οποίοι θα διαπιστώνονται από το Σύλλογο Διδασκόντων εκάστου σχολείου μετά από εισήγηση του Διευθυντή και του αρμοδίου θεολόγου (βλ. Π.Θ.Σ. «ΚΑΙΡΟΣ», «Απαλλαγές από το ΜΤΘ», 11-9-2014).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου