Ο Νικόλας Σεβαστάκης, Αναπλ. Kαθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας στο ΑΠΘ, μιλά στον ραδιοσταθμό στο
Κόκκινο(105,5) για τα συμπεράσματα του συνεδρίου "Εκκλησία και Αριστερά".
πηγή: Στο Κόκκινο(105,5)
Ἐκ μέρους γὰρ γινώσκομεν καὶ ἐκ μέρους προφητεύομεν· ὅταν δὲ ἔλθῃ τὸ τέλειον, τότε τὸ ἐκ μέρους καταργηθήσεται. Ὅτε ἤμην νήπιος, ὡς νήπιος ἐλάλουν, ὡς νήπιος ἐφρόνουν, ὡς νήπιος ἐλογιζόμην· ὅτε δὲ γέγονα ἀνήρ, κατήργηκα τὰ τοῦ νηπίου. Βλέπομεν γὰρ ἄρτι δι' ἐσόπτρου ἐν αἰνίγματι, τότε δὲ πρόσωπον πρὸς πρόσωπον· ἄρτι γινώσκω ἐκ μέρους, τότε δὲ ἐπιγνώσομαι καθὼς καὶ ἐπεγνώσθην. Νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα· μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη (Πρός Κορινθίους A' 13,9-13).
Μεταξύ άλλων, ο κ. Ν.Σ. λέει πως είναι δεδομένη η συμμαχία Ορθοδόξων Εκκλησιών με εθνικιστικά ρεύματα και συμπεριφορές, είτε κρατικά, όπως στη Ρωσία, είτε όχι, όπως στην Ελλάδα, με τη σύμπλευση κάποιων με τη Χρυσή Αυγή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν ξέρω πώς αντιμετωπίστηκε στο συνέδριο αυτή η τοποθέτησή του, όμως θα πρέπει να λάβει υπόψιν ότι υπάρχουν αντίστοιχες συμμαχίες Αριστερών με διεθνιστικά και εθνοαποδομητικά ρεύματα. Αν στην περίπτωση της Εκκλησίας χρειάζεται περίσκεψη και (αυτο)κριτική, τα ίδια χρειάζονται και στην περίπτωση της Αριστεράς.
Επίσης χρειάζονται τα ίδια και στις περιπτώσεις φανατικών αντιχριστιανικών και αντικληρικαλιστικών επιθέσεων μελών και ομάδων της Αριστεράς, που στοίχισαν και άφθονο αίμα. Είναι εύλογη η απορία κάποιων: πότε θα καταδικάσουν οι Αριστεροί τα εγκλήματα του σταλινισμού και των ομοίων καθεστώτων, αλλά και των Ανταρτών κατά τον Εμφύλιο;
Αναρωτιέμαι: οι εκκλησιαστικοί εισηγητές του συνεδρίου κράτησαν αμυντική και απολογητική στάση ή μήπως άσκησαν κι εκείνοι την κριτική τους και πρόβαλαν τις προτάσεις τους για μια Αριστερά ιματισμένη και σωφρονούσα;
Θα το δούμε προφανώς, όταν δημοσιευτούν όλες οι εισηγήσεις. Ώς τώρα είδα των πατέρων Σιατίστης και Αλεξανδρουπόλεως.
Ευχαριστώ.
Να ξεκαθαρίσουμε αρχικά ότι τα όσα λέει ο Νικόλας Σεβαστάκης δεν είναι η εισήγηση του στο συνέδριο, την οποία πρός το παρόν δεν έχει ανεβάσει κανεις, αλλά κάποια συμπεράσματα του για το κλίμα του συνεδρίου. Από κει και πέρα μάλλον και οι δυο πλευρές έμειναν σταθερά στις θέσεις τους αν κρίνουμε από την ομιλία Κουράκη (βλ. την ομιλία εδώ: http://nosferatos.blogspot.gr/2013/01/blog-post_25.html). Υπήρξαν βεβαίως και κάποιες "εκπλήξεις" που προκάλεσαν τις...γνωστές αντιδράσεις (βλ. π.χ. την ομιλία του Α. Καρίτζη εδώ: http://www.amen.gr/article12136). Ο Ν.Σ υπερασπίζεται στις δηλώσεις του το διάλογο των δυο πλευρών κάνοντας κριτική και στους αριστερούς που a priori απέρριψαν αυτή τη συνάντηση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα πω επίσης πως ο Ν. Σεβαστάκης θεολογικά και αξιακά βλέπει κάποια σύγκλιση. Από κει και πέρα μην ξεχνάς ότι προέρχεται από το χώρο της Αριστεράς, οπότε είναι λογικό να κάνει αυτές τις επισημάνσεις. Χαίρομαι που έκανε ξεκάθαρα τη διάκριση "συντηρητικού" και "νεοφασιστικού". Αναγνώρισε νομίζω ξεκάθαρα το λάθος της εμμονής πολλών αριστερών στην μονιστική θετικιστική (υλιστική) προσέγγιση καθώς και το γεγονός ότι υπάρχουν στο χώρο των θεολογικών σχολών και της εκκλ. διανόησης ευρύτερα πολλοί νέοι άνθρωποι με τους οποίους μπορεί να συζητήσει. Νομίζω ότι αυτό είναι σημαντικό. Από κει και πέρα έχεις δίκιο ότι αυτοκριτική πρέπει σαφώς να γίνει και από το χώρο της αριστεράς. Ας λάβουμε βεβαίως υπόψη ότι είναι πολύ δύσκολο να γίνει ουσιαστικός διάλογος, όταν καμιά από τις δυο πλευρές δεν προσέρχεται απαλλαγμένη από προκαταλήψεις του χτες ή όταν και οι δυο εμμένουν στις θέσεις τους. Τότε μιλάμε για παράλληλους μονόλογους. Θα έχουμε πλήρη εικόνα όταν βγούν τα πρακτικά. Πολλές από τις εισηγήσεις υπάρχουν στα "Θεολογικά Δρώμενα" (βλ. http://blogs.auth.gr/moschosg/).
ΑπάντησηΔιαγραφή