Ο "ναός" του Απόλλωνα στη Γαύδο και οι αντιδράσεις
Στο δελτίο τύπου της Ιεράς Μητροπόλεως Κισσάμου και Σελίνου (βλ. προηγούμενη ανάρτηση) για το "ναό" του Απόλλωνα στη Γαύδο απάντησε με επιστολή του στην εφημερίδα "Χανιώτικα Νέα" ο κ. Δ. Σταθάκης. Η επιστολή δημοσιεύθηκε στις 19-2-2011. Μπορείτε να την διαβάσετε εδώ.
Η Ιερά Μητρόπολη ανταπάντησε με επιστολή που δημοσιεύθηκε στην ίδια εφημερίδα στις 26-2-2011. Μπορείτε να την διαβάσετε εδώ ή εδώ.
Πολύ καλή απάντηση. Δυστυχώς, η αναβίωση τελετών προς τιμήν αρχαίων θεών, με την πρόφαση της φιλοσοφίας, πετάει στα σκουπίδια τον ανδρείο υιό (την πατερική παράδοση), παραβλέπει τον ηλικιωμένο πατέρα (τη μη ειδωλολατρική αρχαία φιλοσοφική σκέψη) και επιστρέφει στο γερασμένο πρόγονο (την ειδωλολατρία). Κανείς δεν πρέπει να λατρεύεται, παρά μόνον ο Θεός. Αν οι αρχαίοι Έλληνες "θεοποιούσαν" κάθε έκφανση της φύσης, όπως γράφει ο κ. Σταθάκης, πολύ απλά λάτρευαν ως Θεό κάτι που δεν είναι Θεός. Και τότε μεν είχαν μια αιτία: ο Θεός δεν είχε ακόμη σαρκωθεί. Εμείς όμως, μετά από τόσους αιώνες ορθόδοξης παράδοσης και τόσο πλήθος αγίων, δεν έχουμε δικαιολογία. Αν οι ξένοι καθηγητές αγαπούν την Ελλάδα, ας ρωτήσουν τις γιαγιάδες στα χωριά ποιον θεό να λατρεύουν. Ας πάνε να δούνε ποιον Θεό λατρεύουν οι σοφοί παππούδες και γιαγιάδες που έχουν απομείνει στα χωριά μας. Κι ας τους μιμηθούν, ανάβοντας καντήλι μπροστά στα εικονίσματα του Χριστού, της Παναγίας και των αγίων μας. Αυτούς λατρεύουν οι Έλληνες εδώ και αιώνες, δεν το μάθανε οι ξένοι επιστήμονες; Δεν το έμαθε ο κ. Σταθάκης; Ή μήπως το ξέχασε; Εβραίος ο Παύλος; Και λοιπόν; Εβραίος ο Θεός μας και η Μητέρα του; Ε, και; Τα αναρίθμητα θαύματα της Παναγίας στους Έλληνες την έχουν κάνει πολύ πιο Ελληνίδα από την Κυβέλη π.χ. ή την Ίσιδα. Πολύ ελληνικότερος ο Παύλος από το Φρύγα Διόνυσο (που το ήθος του φαίνεται στις Βάκχες του Ευριπίδη) ή τον Πέρση Μίθρα, που λατρευόταν με λουτρό αίματος (ταύρων, κάτω από σχάρα, όπου έκαναν αιμάτινο μπάνιο οι πιστοί). Αυτά. Συγχωρέστε μου την παρέμβαση. Ο (κάθε) Απόλλων, εκτός από το ότι δεν είναι θεός, δεν ήταν και καλό παιδί. Η ιστορία του Οιδίποδα το επιβεβαιώνει. Ευχαριστώ.
Θοδωρή, σε ευχαριστώ θερμά για το εμπεριστατωμένο σχόλιο σου.Νομίζω ότι η απάντηση της μητροπόλεως είναι σε πολύ σωστή κατεύθυνση.Δείχνει κατανόηση των πολύπλευρων προκείμενων του "διπόλου" ελληνισμός-χριστιανισμός. Αλοίμονο αν στις μέρες μας έχουμε ακόμα την πεποίθηση ότι οι πολιτισμοί είναι "αιώνιοι". Όλοι,μα όλοι,περνάνε την ακμή και την παρακμή τους.Το να υποστηρίζεται ακόμα και τώρα ότι ο χριστιανισμός αποτέλεσε την "ταφόπλακα" του ελληνισμού είναι τουλάχιστο ανυπόστατο. Υπάρχουν πολλά κείμενα που αναφέρονται στην παρακμή της αρχαίας ελληνικής θρησκείας και των ιερών της. Ενδεικτικά θυμίζω τα του Δημητρίου του Πολιορκητού(που ως γνωστόν του παραχώρησαν τον Παρθενώνα και τον λάτρευαν σα θεό) και το "Παν ο μέγας τέθνηκεν" του Πλουτάρχου.Το θέμα είναι τεράστιο. Σταματάω κάπου εδώ με μια λέξη: τέτοια θέματα θέλουν σοβαρή μελέτη και όχι επιδερμική-οιονεί δυαλιστική- προσέγγιση τύπου "άσπρο-μαύρο".
Πολύ καλή απάντηση. Δυστυχώς, η αναβίωση τελετών προς τιμήν αρχαίων θεών, με την πρόφαση της φιλοσοφίας, πετάει στα σκουπίδια τον ανδρείο υιό (την πατερική παράδοση), παραβλέπει τον ηλικιωμένο πατέρα (τη μη ειδωλολατρική αρχαία φιλοσοφική σκέψη) και επιστρέφει στο γερασμένο πρόγονο (την ειδωλολατρία).
ΑπάντησηΔιαγραφήΚανείς δεν πρέπει να λατρεύεται, παρά μόνον ο Θεός. Αν οι αρχαίοι Έλληνες "θεοποιούσαν" κάθε έκφανση της φύσης, όπως γράφει ο κ. Σταθάκης, πολύ απλά λάτρευαν ως Θεό κάτι που δεν είναι Θεός. Και τότε μεν είχαν μια αιτία: ο Θεός δεν είχε ακόμη σαρκωθεί. Εμείς όμως, μετά από τόσους αιώνες ορθόδοξης παράδοσης και τόσο πλήθος αγίων, δεν έχουμε δικαιολογία.
Αν οι ξένοι καθηγητές αγαπούν την Ελλάδα, ας ρωτήσουν τις γιαγιάδες στα χωριά ποιον θεό να λατρεύουν. Ας πάνε να δούνε ποιον Θεό λατρεύουν οι σοφοί παππούδες και γιαγιάδες που έχουν απομείνει στα χωριά μας. Κι ας τους μιμηθούν, ανάβοντας καντήλι μπροστά στα εικονίσματα του Χριστού, της Παναγίας και των αγίων μας. Αυτούς λατρεύουν οι Έλληνες εδώ και αιώνες, δεν το μάθανε οι ξένοι επιστήμονες; Δεν το έμαθε ο κ. Σταθάκης; Ή μήπως το ξέχασε;
Εβραίος ο Παύλος; Και λοιπόν; Εβραίος ο Θεός μας και η Μητέρα του; Ε, και; Τα αναρίθμητα θαύματα της Παναγίας στους Έλληνες την έχουν κάνει πολύ πιο Ελληνίδα από την Κυβέλη π.χ. ή την Ίσιδα. Πολύ ελληνικότερος ο Παύλος από το Φρύγα Διόνυσο (που το ήθος του φαίνεται στις Βάκχες του Ευριπίδη) ή τον Πέρση Μίθρα, που λατρευόταν με λουτρό αίματος (ταύρων, κάτω από σχάρα, όπου έκαναν αιμάτινο μπάνιο οι πιστοί).
Αυτά. Συγχωρέστε μου την παρέμβαση. Ο (κάθε) Απόλλων, εκτός από το ότι δεν είναι θεός, δεν ήταν και καλό παιδί. Η ιστορία του Οιδίποδα το επιβεβαιώνει. Ευχαριστώ.
Θοδωρή, σε ευχαριστώ θερμά για το εμπεριστατωμένο σχόλιο σου.Νομίζω ότι η απάντηση της μητροπόλεως είναι σε πολύ σωστή κατεύθυνση.Δείχνει κατανόηση των πολύπλευρων προκείμενων του "διπόλου" ελληνισμός-χριστιανισμός. Αλοίμονο αν στις μέρες μας έχουμε ακόμα την πεποίθηση ότι οι πολιτισμοί είναι "αιώνιοι". Όλοι,μα όλοι,περνάνε την ακμή και την παρακμή τους.Το να υποστηρίζεται ακόμα και τώρα ότι ο χριστιανισμός αποτέλεσε την "ταφόπλακα" του ελληνισμού είναι τουλάχιστο ανυπόστατο. Υπάρχουν πολλά κείμενα που αναφέρονται στην παρακμή της αρχαίας ελληνικής θρησκείας και των ιερών της. Ενδεικτικά θυμίζω τα του Δημητρίου του Πολιορκητού(που ως γνωστόν του παραχώρησαν τον Παρθενώνα και τον λάτρευαν σα θεό) και το "Παν ο μέγας τέθνηκεν" του Πλουτάρχου.Το θέμα είναι τεράστιο. Σταματάω κάπου εδώ με μια λέξη: τέτοια θέματα θέλουν σοβαρή μελέτη και όχι επιδερμική-οιονεί δυαλιστική- προσέγγιση τύπου "άσπρο-μαύρο".
ΑπάντησηΔιαγραφή