«Ο Διάλογος πρέπει να συνεχισθεί, μέσα όμως στα ορθόδοξα εκκλησιολογικά και κανονικά πλαίσια, πάντοτε ύστερα από συνεννόηση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπως πανορθοδόξως έχει αποφασισθεί» αποφάνθηκε η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος «αποκηρύσσοντας» το κείμενο που τιτλοφορείται ως «Ομολογία Πίστεως».
Οι εξελίξεις στο διαχριστιανικό διάλογο απασχόλησαν για δεύτερη ημέρα τη Σύνοδο της Ιεραρχίας, με το σώμα να προχωρά στη έκδοση τρισέλιδου ανακοινωθέντος έξι σημείων, όπου αποτυπώνεται η επίσημη θέση της Εκκλησίας της Ελλάδος υπέρ της συνέχισης του διαλόγου με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία και τους Μεταρρυθμιστές, υπό την πνευματική καθοδήγηση και το συντονισμό του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Η δεύτερη συνεδρίαση για το ζήτημα του διαχριστιανικού διαλόγου ήταν ιδιαίτερα ζωηρή με περίπου 20 από τους μητροπολίτες να λαμβάνουν το λόγο για να εκφράσουν τις απόψεις τους. Μεταξύ αυτών οι μητροπολίτες Κυθήρων κ. Σεραφείμ, Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς, Μονεμβασίας και Σπάρτης κ. Ευστάθιος, Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ, Ιωαννίνων κ. Θεόκλητος, Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας και Μήλου κ. Δωρόθεος, Δράμας κ. Παύλος, Παροναξίας κ. Καλλίνικος, Καστορίας κ. Σεραφείμ, Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβρόσιος, Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος, Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος, Ζακύνθου κ. Χρυσόστομος, Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης κ. Ανδρέας, Φλωρίνης κ. Θεόκλητος, Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας και ο Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Ιερεμίας που απέσυρε την υπογραφή του από το κείμενο της «Ομολογίας».
Ο μητροπολίτης Πειραιώς έδωσε προς το σώμα της Ιεραρχίας τις απαραίτητες εξηγήσεις για τη συμπεριφορά του το απόγευμα της Πέμπτης και ανακάλεσε τις σκληρές δηλώσεις του κατά του Οικουμενικού Πατριάρχη. Παράλληλα, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος και το Σώμα της Ιεραρχίας δεν έκαναν δεκτή την παραίτηση που έθεσε στη διάθεση τους, το απόγευμα της Πέμπτης,ο μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος από τη θέση του επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος στο Διάλογο.
Η Ιεραρχία επισημαίνει στο ανακοινωθέν της ότι είναι υπερβολικές οι εκτιμήσεις εκκλησιαστικών κύκλων περί δρομολόγησης της Ένωσης των Εκκλησιών μέσω του διαχριστιανικού διαλόγου, ενώ όπως σημείωσε ο εκπρόσωπος της ΙΣΙ, μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος «Δεν υπάρχει σχισματική τάση στο εσωτερικό της Εκκλησίας της Ελλάδος».
Ακολουθεί το ανακοινωθέν που εξέδωσε η Σύνοδος της Ιεραρχίας
ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ
Η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος στην απογευματινή Συνεδρίασή Της, την 15ην Οκτωβρίου ε.ε., καθώς και κατά το πρώτο μέρος της σημερινής Συνεδρίας Της, με πρόταση του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, συζήτησε το θέμα του Διαλόγου μεταξύ των Ορθοδόξων και των Ρωμαιοκαθολικών.
Στην αρχή ανεγνώσθη το έγγραφο του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου σχετικά με την λεγομένη «Ομολογία Πίστεως», που υπεγράφη από Κληρικούς, μοναχούς και λαϊκούς, καθώς επίσης ανεγνώσθησαν και επιστολές των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών προς την Ιερά Σύνοδο, με σκοπό την ενημέρωσή τους για το κείμενο που υπεγράφη στην Ραβέννα και το προσχέδιο που πρόκειται να συζητηθεί τις προσεχείς ημέρες στην Κύπρο σχετικά με το πρωτείο του πάπα κατά την πρώτη χιλιετία. Ήδη για τα θέματα αυτά έγινε λόγος και στην Διαρκή Ιερά Σύνοδο του παρελθόντος Σεπτεμβρίου.
Μετά την ανάγνωση των ανωτέρω κειμένων, ο Μακαριώτατος εκάλεσε τους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες Νικοπόλεως και Πρεβέζης κ. Μελέτιο, Πρόεδρο της Συνοδικής Επιτροπής Διορθοδόξων και Διαχριστιανικών Σχέσεων, Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομο, Αντιπρόσωπο της Εκκλησίας της Ελλάδος στον Διάλογο μετά των Ρωμαιοκαθολικών και Περιστερίου κ. Χρυσόστομο, ως γνώστη των θεμάτων, επειδή ασχολήθηκε στο παρελθόν, να ενημερώσουν την Ιεραρχία τόσο για την πορεία του ανωτέρω διαλόγου, όσο και για το κείμενο της Ραβέννας και την Συνεδρία της Μικτής Θεολογικής Επιτροπής που θα γίνει τις προσεχείς ημέρες στην Πάφο της Κύπρου.
Ακολούθως υπήρξε ευρύτατος διάλογος, στον οποίον έλαβαν μέρος πολλοί Αρχιερείς, οι οποίοι ομίλησαν με αίσθημα ευθύνης και γνώσεως για τα μεγάλα αυτά θέματα. Κατά την συζήτηση διετυπώθησαν οι ακόλουθες θέσεις :
1. Διεπιστώθη η ανάγκη περαιτέρω πληρεστέρας ενημερώσεως της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας, στα σημαντικά αυτά ζητήματα. Δηλώθηκε δε ότι εφεξής η Ιεραρχία θα λαμβάνη γνώση όλων των φάσεων των Διαλόγων, διαφορετικά κανένα κείμενο δεν δεσμεύει την Εκκλησία. Άλλωστε αυτό συνιστά το Συνοδικό Πολίτευμα της Εκκλησίας.
2. Ο Διάλογος πρέπει να συνεχισθεί, μέσα όμως στα ορθόδοξα εκκλησιολογικά και κανονικά πλαίσια, πάντοτε ύστερα από συνεννόηση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπως πανορθοδόξως έχει αποφασισθεί.
3. Οι Εκπρόσωποι της Εκκλησίας μας στον συγκεκριμένο διάλογο έχουν σαφή γνώση της Ορθοδόξου Θεολογίας, της Εκκλησιολογίας και της Εκκλησιαστικής Παραδόσεως και προσφέρουν τις γνώσεις και τις δυνάμεις τους προς τον σκοπό «της των πάντων ενώσεως», «εν αληθεία» και μέσα στα απαραίτητα θεολογικά πλαίσια και τις αποφάσεις των Πανορθοδόξων Συνδιασκέψεων.
4. Το κείμενο της Ραβέννας και το κείμενο που πρόκειται να συζητηθεί στην Κύπρο τελούν υπό τον όρον της αναφοράς και εγκρίσεώς τους από τις κατά τόπους Αυτοκέφαλες Εκκλησίες, επομένως και από την Εκκλησία της Ελλάδος, Συνοδικώς διασκεπτομένης. Αυτό πρακτικώς σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν τετελεσμένα γεγονότα, χωρίς Συνοδική Απόφαση της Ιεραρχίας. Οι Ιεράρχες είναι φύλακες της Ορθοδόξου Παραδόσεως, όπως ομολόγησαν κατά την εις Επίσκοπον χειροτονία τους.
5. Σχετικά με το κείμενο που θα αναφέρεται στο πρωτείο του πάπα της Ρώμης κατά την πρώτη χιλιετία, το οποίο θα καταρτισθή στην Κύπρο τις προσεχείς ημέρες, δόθηκε κατεύθυνση στους εκπροσώπους της Εκκλησίας μας να υποστηρίξουν, ώστε να εγγραφεί στο τελικό κείμενο η κανονική θέση του πρωτείου του πάπα Ρώμης κατά την πρώτη χιλιετία σε σχέση προς τις Οικουμενικές Συνόδους και σε αναφορά προς τον 3ον Κανόνα της Β Οικουμενικής Συνόδου και τον 28ο Κανόνα της Δ Οικουμενικής Συνόδου.
6. Η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος παρακολουθεί και θα συνεχίσει να παρακολουθεί επαγρυπνούσα το θέμα των διαλόγων της Ορθοδόξου Εκκλησίας με τους Ετεροδόξους, γι’ αυτό και θεωρεί ότι το, ως «Ομολογία Πίστεως» κείμενο, ως εκ περισσού. Παρακαλεί δε τους πιστούς να εμπιστεύονται τους Ποιμένες τους και να απέχουν από ενέργειες, που είναι δυνατόν να δημιουργήσουν περαιτέρω προβλήματα.
Ταύτα συνεζήτησε και απεφάσισε ομοφώνως η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος με αίσθημα ευθύνης έναντι του Θεού, της αμωμήτου ημών πίστεως και παραδόσεως και του ευσεβούς λαού, προς δόξαν Θεού και εύκλειαν της Εκκλησίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου