ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ-ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Τρίτη 31 Μαΐου 2016

Περί θρησκευτικών και... "ώρας του παιδιού"



Όταν η ιδεοληψία κυριαρχεί τότε είναι αδύνατο να αποδείξει κανείς πως δεν είναι ελέφαντας. Η επανάληψη κοινότοπων στερεοτύπων δίκην θεσφάτου (του τύπου: "τα θρησκευτικά είναι η ώρα του παιδιού") το μόνο που επιτυγχάνει είναι να αγνοεί τις εργώδεις προσπάθειες των μάχιμων εκπαιδευτικών, γεγονός που συνιστά απαράδεκτη διάκριση και αντίστροφο ρατσισμό. Αυτό ουδόλως σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και στο χώρο των ΠΕ 01, όπως και σε όλες τις ειδικότητες, συνάδελφοι ανεπαρκείς. Άλλο όμως η επισήμανση των αδυναμιών και άλλο η απαξιωτική γενίκευση.

Παρασκευή 27 Μαΐου 2016

Βίντεο της εκδήλωσης «Κόντρα στη λήθη», για την επέτειο των 3 ετών της απαγωγής του Μητροπολίτη Χαλεπίου, που συνδιοργάνωσε η "Πεμπτουσία" και η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Παναγίας του Μπαλαμάντ (Λίβανος)

πηγή: ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ

Το σύνολο της εκδήλωσης που συνδιοργάνωσε η "Πεμπτουσία" και η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Παναγίας του Μπαλαμάντ (Λίβανος) με θέμα «Κόντρα στην Λήθη, 3 χρόνια από την απαγωγή του Μητροπολίτη Χαλεπίου κ. Παύλου του Πατριαρχείου Αντιοχείας» (18/5/2016)



Δείτε επίσης στην ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ:
ΨΗΦΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΥΟ ΑΠΑΧΘΕΝΤΕΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΕΣ ΧΑΛΕΠΙΟΥ ΣΥΡΙΑΣ

Τρίτη 24 Μαΐου 2016

Γ. Καραμπελιάς, π. Ν. Λουδοβίκος: Ελλάδα και Ευρώπη, συμπτώσεις και αντιθέσεις(23/5/2016, βίντεο)

πηγή: http://ardin-rixi.gr/archives/198908
https://www.youtube.com/watch?v=sRb8stoZnCA

Ο Γιώργος Καραμπελιάς συνομίλησε τη Δευτέρα 23 Μαΐου με τον πατέρα Νικόλαο Λουδοβίκο με θέμα: «Ελλάδα και Ευρώπη, συμπτώσεις και αντιθέσεις»

Θ. Ι. Ζιάκας, Επίμετρο στο αφιέρωμα στον Ρενέ Ζιράρ



πηγή: Αντίφωνο

Εκ προθέσεως, η προσέγγισή μου στο έργο του Ζιράρ υπήρξε περιοριστικά «κοινωνιο-οντολογική» και «επιστημολογική». Το όποιο έλλειμμα αναφοράς στα θρησκευτικά του συμφραζόμενα το κάλυψαν οι εκτεταμένες θεολογικές αποτιμήσεις των κ. Κ.Ν. Μπαραμπούτη και Δ. Ιωάννου, τους οποίους και ευχαριστώ. Ευχαριστώ επίσης τους Γ. Σαλεμή, Μ. Ροζάκη, Κ. Σπίγγο, για τις πολύ σημαντικές επισημάνσεις τους. Και βέβαια τον κ. Γιάννη Ιωαννίδη, για την καλοσύνη του να μεταφράσει δηλώσεις του Ζιράρ, που αναιρούσαν κάποιες παλιότερες (αρνητικές για τις αρχαϊκές θρησκείες) απόψεις του, οι οποίες διέπουν το μεταφρασμένο έργο του στα ελληνικά. –Αναίρεση, η οποία ενώ διορθώνει τα θρησκευτικά συμφραζόμενα του παλιότερου έργου του, δεν επηρεάζει τις δύο βασικές θεωρίες του, τη «θυματική» και τη «μιμητική», στις οποίες και επικεντρώθηκε το αφιέρωμα. Καθώς, τέλος, είμαι ο πρώτος εν Ελλάδι «αξιοποιήσας» τον Ζιράρ και ο κ. Μπαραμπούτης ο δεύτερος, κατά πολύ διεξοδικότερος και αρτιότερος από μένα, οφείλω να τον ευχαριστήσω διπλά, για την εκτενή συμμετοχή του. 

1.- Πόθεν η κοινωνιο-οντολογική αναζήτηση;

Αν –παρά ταύτα- δεν κατόρθωσα να πείσω, ότι η κοινωνιο-οντολογική αξία του έργου του Ζιράρ είναι πιο σημαντική από τη θρησκευτική, ίσως αυτό να οφείλεται στο ότι δεν εξήγησα, γιατί αποδίδω τόσο υψηλή σημασία στη κοινωνιο-οντολογική αναζήτηση. Μπορώ όμως να το κάνω τώρα.

Δευτέρα 23 Μαΐου 2016

Δευτέρα 16 Μαΐου 2016

Μιχ. Κ. Μακράκης: απεβίωσε μια ευγενική μορφή της σύγχρονης θεολογίας

πηγή: Φρέαρ

Απεβίωσε την περασμένη Τετάρτη 11 Μαΐου 2016 ο καθηγητής θεολογίας Μιχάλης Κ. Μακράκης. Συγγραφέας και καθηγητής Θεολογίας, ο Μακράκης μετεκπαιδεύτηκε στο περίφημο Ρωσικό Ινστιτούτο Θεολογίας του Αγίου Σεργίου (Παρίσι) και στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας (Μπέρκλεϋ), υποβάλλοντας ειδικές διατριβές για τον Λ. Τολστόι και τον Τζ. Σανταγιάνα, αντίστοιχα.

Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα υπηρέτησε ως Διευθυντής Εκδόσεων της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος. Δρ. Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών από το 1979, με διατριβή για τον Τολστόι, έγινε υφηγητής της Φιλοσοφίας της θρησκείας στο ίδιο Πανεπιστήμιο, με έργο του για τον Ντοστογιέφσκι, για το οποίο πήρε και Α΄ βραβείο λογοτεχνίας. Εκτός από Φιλοσοφία της θρησκείας, δίδαξε επίσης από το 1985 ως επίκουρος καθηγητής, αναπληρωτής καθηγητής και τακτικός καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Ψυχολογία της Θρησκείας και Φιλοσοφία στη Λογοτεχνία.

Ερευνητής εργατικός και πρωτότυπος, ως άνθρωπος ευγενής και σεμνός, ο Μακράκης υπήρξε ιδιαίτερα αγαπητός από τους φοιτητές του. Στο συγγραφικό του έργο συνδύασε τη φιλοσοφία, την ψυχολογία και τη λογοτεχνία (μεγάλη του αγάπη οι κλασικοί Ρώσοι συγγραφείς και ο Κίρκεγκωρ) με τη θεολογία, ενώ επί χρόνια δίδασκε στη Θεολογική Σχολή το μάθημα της Θεολογικής προσέγγισης των λογοτεχνικών κειμένων, ενδεικτικό των ενδιαφερόντων του. Έφυγε μια ευγενής μορφή της σύγχρονης θεολογικής σκέψης.

Έργα: Λευκές χώρες(1974), Η αίσθηση του θανάτου και ο πόθος για λύτρωση στον Τολστόι (1978), Εμμένεια και υπέρβαση στη φιλοσοφία του Kierkegaard (1983), Ο σοσιαλισμός του Ντοστογιέφσκι και η σοβιετική κριτική (1984), Εισαγωγή στη φιλοσοφία της θρησκείας (1988), Φιλοσοφία της θρησκείας στη λογοτεχνία (1989), Τέχνη και ηθική (1991), Το πρόβλημα της αλήθειας στη φιλοσοφία της θρησκείας (1992), Ψυχολογία της θρησκείας (1993),Ιστορία της φιλοσοφίας της θρησκείας (1994),Ψυχαναλυτική ερμηνεία της θρησκείας (1995),Φρόυντ και Ντοστογιέφσκι (2004), Ο Θεός του Καζαντζάκη και η απόλυτη αλήθεια (2009), H ψυχολογία του Ασώτου (2011), κ.ά.

Πέμπτη 12 Μαΐου 2016

Γ. Κοντογιώργης: Ο Ελληνισμός, ο Χριστιανισμός, η Οικουμένη και ο νεότερος κόσμος


Διάλεξη του Ομότιμου Καθηγητή Πολιτικής Επιστήμης και πρώην Πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Γιώργου Κοντογιώργη με θέμα «Ο Ελληνισμός, ο Χριστιανισμός, η Οικουμένη και ο νεότερος κόσμος» (18.4.2016, Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Ασπροπύργου)

Δευτέρα 9 Μαΐου 2016

Εκδήλωση με θέμα: «Κόντρα στην Λήθη, 3 χρόνια από την απαγωγή του Μητροπολίτη Χαλεπίου κ. Παύλου του Πατριαρχείου Αντιοχείας» (18/5/2016 στην Αθήνα)




Την Τετάρτη, 18 Μαΐου 2016, στις 18:00, στο Πολεμικό Μουσείο των Αθηνών, το διαδικτυακό περιοδικό «Πεμπτουσία» και η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονής Παναγίας του Μπαλαμάντ (Λίβανος) διοργανώνουν εκδήλωση με θέμα «Κόντρα στην Λήθη, 3 χρόνια από την απαγωγή του Μητροπολίτη Χαλεπίου κ. Παύλου του Πατριαρχείου Αντιοχείας» 

Στην εκδήλωση θα συμμετάσχουν ομιλητές που συνδέονται με τον Μητροπολίτη Χαλεπίου κ. Παύλο του Πατριαρχείου Αντιοχείας, από την Ελλάδα και τη Συρία. Κεντρικός Ομιλητής θα είναι ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος. Θα απευθύνουν Χαιρετισμό εκπρόσωποι των Μακαριωτάτων Πατριάρχου Αντιοχείας και Αρχιεπισκόπου Αθηνών καθώς και του πολιτικού κόσμου. 

Ο Μητροπολίτης Χαλεπίου Παύλος, μαζί με τον Μητροπολίτη Χαλεπίου των Συροϊακωβιτών Ιωάννη Ιμπραχίμ, απήχθησαν πριν από τρία περίπου χρόνια ενώ επέστρεφαν στο Χαλέπι από την Τουρκία. Από τότε η τύχη τους αγνοείται.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα προβληθούν βιντεοσκοπημένα αποσπάσματα από συνεντεύξεις, το έργο και την ζωή του Μητροπολίτου Χαλεπίου, καθώς και στιγμιότυπα από αντίστοιχες εκδηλώσεις στο εξωτερικό. 

Το πρόγραμμα θα πλαισιωθεί επίσης από τη συμμετοχή της χορωδίας των Πατέρων της Ι. Μονής Χαματούρα του Λιβάνου και της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας. Την καταληκτήρια Ομιλία θα εκφωνήσει ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μπουένος Άϊρες του Πατριαρχείου Αντιοχείας κ. Σιλουανός. Τέλος, θα συνταχθεί και θα αναγνωσθεί Ψήφισμα για την τριετή διεθνή σιωπή απέναντι στην πράξη της απαγωγής.

Η εκδήλωση θα αναμεταδοθεί ζωντανά παγκοσμίως μέσω του διαδικτυακού περιοδικού «ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ» www.pemptousia.gr.




ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ


18:00 Έναρξη εκδηλώσεως με Εκκλησιαστικούς Ύμνους από την Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία (ΕΛΒΥΧ) και Χορό Ιεροψαλτών της Αδελφότητας της Ιεράς Μονής Κοιμήσεως Θεοτόκου, Όρους Χαματούρα, Λίβανος. Χοράρχης: Γεώργιος Κωνσταντίνου.

Χαιρετισμοί – προσφωνήσεις

18:10 Προσφωνήσεις διοργανωτών
• Νικόλαος Γκουράρος, Διευθυντής του διαδικτυακού περιοδικού «Πεμπτουσία».
• Αρχιμανδρίτης Ιάκωβος Χαλίλ, Καθηγούμενος της Ιεράς Πατριαρχικής και Σταυροπηγιακής Μονής Παναγίας του Μπαλαμάντ, Λίβανος.

18:15 Χαιρετισμοί
• Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος.
• Εκπρόσωπος Μακαριωτάτου Πατριάρχου Αντιοχείας κ.κ. Ιωάννου, Αρχιμανδρίτης Μωυσής, πρωτοσύγκελλος Ιεράς Μητροπόλεως Χαλεπίου.
• Εκπρόσωποι πολιτικών αρχών.
• Αρχιμανδρίτης Εφραίμ, Καθηγούμενος της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου.

A´ Μέρος

18:45 Βιντεοσκοπημένα στιγμιότυπα από την επίσκεψη του Μητροπολίτη Χαλεπίου κ. Παύλου στην Ι.Μ. Μονή Βατοπαιδίου καθώς και αποκλειστική συνέντευξη του στην Πεμπτουσία.

19:00 Κύρια ομιλία εκδηλώσεως από τον Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαο, «Διωγμός και μαρτύριο, η δόξα της Εκκλησίας».

19:20 Ομιλία του Καθηγητή κ. Χαμπίμπ Λαβάντ, «Η γνωριμία μου με τον Μητροπολίτη Χαλεπίου κ. Παύλο».

19:30 Διάλειμμα - κέρασμα.

Β´ Μέρος 

19:45 Τραγούδια από τη λαογραφική ομάδα νέων «Τζιβαέρι»: 
• Σαν τη μεγάλη Πασχαλιά - Καστελόριζο Δωδεκανήσων 
• Τζιβαέρι - Λέρος Δωδεκανήσων 
• Ώρα καλή σου Πασχαλιά- Δεσκάτη Γρεβενών
Καλλιτεχνική Διευθύντρια της λαογραφικής ομάδας: Σοφία Μπούμπα.

19:55 Βιντεοσκοπημένα στιγμιότυπα από αντίστοιχες εκδηλώσεις στο εξωτερικό.

20:10 Ντοκιμαντέρ για τον Μητροπολίτη Χαλεπίου κ. Παύλο από την Αδελφότητα των μοναζουσών της Ιεράς Μονής Ευαγγελισμού Χαλεπίου Συρίας.

20:25 Παρέμβαση από τον Καθηγούμενο της Ιεράς Πατριαρχικής και Σταυροπηγιακής Μονής Παναγίας του Μπαλαμάντ, Αρχιμανδρίτη Ιάκωβο Χαλίλ.

20:30 Καταληκτήρια ομιλία από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μπουένος Άιρες και πάσης Αργεντινής (Πατριαρχείου Αντιοχείας) κ. Σιλουανό.

20:45 Ανάγνωση διεθνούς ψηφίσματος για την απαγωγή των δύο Ιεραρχών Μητροπολίτη Χαλεπίου κ. Παύλου, και Μητροπολίτη Χαλεπίου των Συροϊακωβιτών κ. Ιωάννη Ιμπραχίμ από τον κ. Νικόλαο Γκουράρο, Διευθυντή του διαδικτυακού περιοδικού «Πεμπτουσία».

Παρουσιαστής εκδηλώσεως: Δρ. Πέτρος Παναγιωτόπουλος, υπεύθυνος περιεχομένου Πεμπτουσίας

Παρασκευή 6 Μαΐου 2016

Π. Ήφαιστος, «Παραίτηση» Νταβούτογλου: ο «ερντογανισμός» μόνος μέσα στο τρελό λεωφορείο Τουρκία πίσω από το οποίο βρίσκονται η Κύπρος, η Ελλάδα, η περιφέρειά μας και η τουρκική κοινωνία

Καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς

Ο ένας μετά τον άλλο φεύγουν ή εκδιώκονται: Αμπντουλάχ Γκιούλ, Φετουλάχ Γκιουλέν, και τώρα ο πνευματικός και επιστημονικός μέντορας του Ερντογάν ο Αχμέτ Νταβούτογλου. Μένει τελικά μόνος του ο Ερντογάν μαζί και κάποιοι αλλοπρόσαλλοι φανατικοί ομοϊδεάτες; Πόσο βιώσιμο μπορεί να είναι πλέον το νεοτουρκικό κράτος;

Η δίνη πλέον μεγαλώνει και αναμιγνύει άναρχα εάν όχι με χαώδη τρόπο προγενέστερα συγκλίνουσες ή αποκλίνουσες τάσεις τις οποίες η νέο-ισλαμική ηγεσία των δύο τελευταίων δεκαετιών προσπάθησε να συγχωνεύσει και ολοκληρώσει.

Οι «προβλέψεις» δεν εμπίπτουν στην δική μας αρμοδιότητα. Αποτελούν προνόμιο των μελλοντολόγων, αστρολόγων και φαντασιόπληκτων. Γι’ αυτό μόνο προσανατολιστικά μπορούμε να μιλήσουμε. Δηλαδή, μπορούμε μόνο να περιγράψουμε προδιαγραμμένες τάσεις, σταθεροποιημένες τάσεις και τάσεις που αποσταθεροποιούνται ραγδαία. Σε αυτή την προσανατολιστική προσέγγιση, επίσης, μπορούν να φωτιστούν κάποιες ορατές προϋποθέσεις όπως είναι και όπως εξελίσσονται. Υπό αυτό το πρίσμα η πολιτική ηγεσία ενός κράτους σταθμίζει, εκτιμά και αποφασίζει στην βάση πολλών άλλων κριτηρίων και παραγόντων που αφορούν το κράτος, την ισχύ του, τις συμμαχίες του και κυρίως στην βάση του έσχατου κριτηρίου της εθνικής επιβίωσης. Σε πρώτη φάση λοιπόν καταγράφουμε μερικές πτυχές και λογικά πολλά έπονται.

Αφού στην αφετηρία του τουρκικού κράτους πριν ένα αιώνα εκτελέστηκαν ανείπωτες θηριώδεις «ομογενοποιητικές» εθνοκαθάρσεις και γενοκτονίες, επί πολλές δεκαετίες ο νεοτουρκικός προσανατολισμός ήταν «κοσμικός» / «μοντερνιστικός».

Ν. Λυγερός, Απαράδεκτες καθυστερήσεις για την ΑΟΖ

φωτό: Αντίβαρο

Το γεγονός ότι δεν έχει καταλήξει ακόμα ο μεγάλος διαγωνισμός για τα θαλάσσια οικόπεδα 1, 2 και 10, είναι ενδεικτικό μιας απαράδεκτης πολιτικής που έκανε και κάνει ό,τι μπορεί για να μην αξιοποιηθεί η Ελληνική ΑΟΖ. Από την αρχή προσπάθησαν να ακυρώσουν τον διαγωνισμό για τα είκοσι θαλάσσια οικόπεδα σε αντίθεση με τη δυναμική της Κυπριακής Δημοκρατίας. Στη συνέχεια έβαλαν τεχνητές παρατάσεις για να χαθεί χρόνος. Όταν έληξε και η δεύτερη προθεσμία, δεν είχαν ακόμα επανδρώσει την επιτροπή αξιολόγησης. Μετά άλλαξαν τους Υπουργούς της αρμοδιότητας για λόγους εσωκομματικούς. Ύστερα συνδύασαν το άνοιγμα των τριών φακέλων με τον έλεγχο των κεφαλαίων ενώ είναι καθαρά προς όφελος της πατρίδας μας. Προσποιούνται ότι η ΑΟΖ είναι σημαία για το κόμμα αλλά όχι μόνο δεν έχει γίνει τίποτα αλλά οι αναβολές μάς έχουν πάει και πιο πίσω. Με αποτέλεσμα ο τρίτος γύρος αδειοδότησης της Κύπρου να τελειώνει και πριν από αυτόν τον διαγωνισμό που άρχισε το 2014. Επί του πρακτέου κάνουν ό,τι μπορούν για να μην υπάρξει ανάπτυξη σε αυτόν τον τομέα εις βάρος βέβαια της Ελλάδας. Και δεν τους φτάνει αυτό προσπαθούν ταυτόχρονα να μας πείσουν ότι η έλλειψη ενδιαφέροντος προέρχεται από την απουσία γεωλογικών δομών ενώ τις έχουμε εντοπίσει κι έχουμε κοιτάσματα-στόχους. Στην πραγματικότητα όλοι ξέρουμε ότι είναι η πολιτική ασάφεια και τώρα η πολιτική αστάθεια που εμποδίζει την όλη διαδικασία και τίποτα άλλο.


Ανθολόγιον 204: π. Γ. Μεταλληνός

(...) Με τον όρο "Λόγος" ο Ιωάννης - και, μαζί με τον ιερό Ευαγγελιστή, ολόκληρη η Εκκλησία- ζει το μυστήριο του Χριστού μας. Κατορθώνει να προσχωρήσει πέρα από τη "σάρκα" που έλαβε, πέρα από την ανθρωπότητα του. Και να τον βλέπει όπως πράγματι είναι. Ως τον άπειρο και αιώνιο, που έρχεται από την αιωνιότητα, διασχίζει τον χώρο της Ιστορίας, και συνεχίζει το ατέλειωτο ταξίδι του μέσα στην αιωνιότητα και την απειρότητα του Θεού.(...)
(...) Ο Χριστός έρχεται σαν φως μέσα στη νύχτα της αμαρτωλής ζωής του κόσμου, για να αποκαλύψει στα μάτια μας την τραγικότητα μας, το βάθος της πτώσεως μας. Δεν σταμάτα όμως στο φωτισμό. Διότι μας ελευθερώνει από το σκοτάδι, αλλά για να ενωθούμε για πάντα μαζί Του και να μείνουμε στο φως του Χριστού. (...)

πρωτοπρ. Γεωργίου Μεταλληνού, "Η Σάρκωση και η Ανάσταση είναι δυο κορυφαίοι σταθμοί", στην εφημ. "Ορθόδοξη Αλήθεια", αρ. φυλ. 39/4-5-2016, σελ. 25 (αποσπάσματα)

Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Α. Γεωργόπουλος, Συναγωγή: Εκκλησία όλων των εθνών. Μία Αφρικανική – Πεντηκοστιανή Κίνησις εις την Ελλάδα


Τοῦ Πρωτ. Βασιλείου Ἀ. Γεωργοπούλου, Λέκτορος Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ

Ἡ Συναγωγή: Ἐκκλησία ὅλων τῶν Ἐθνῶν (Synagogue. Church of all Nations) εἶναι μία Πεντηκοστιανή – Χαρισματική κίνηση θεραπείας, πού ἱδρύθηκε τή δεκαετία τοῦ 1990 στό Λάγος τῆς Νιγηρίας ἀπό τόν αὐτοαποκαλούμενο προφήτη Temitope Balugon Joshua. Σύμφωνα μέ τόν Πεντηκοστιανό καθηγητή A. Anderson πρόκειται γιά μιά ἀπό τίς πιό ἀμφιλεγόμενες ἀλλά και ταχύτατα ἀναπτυσσόμενες νέες “Ἐκκλησίες” στή Νιγηρία, ἡ ὁποία μάλιστα ἔχει προσελκύσει τήν μεγάλη προσοχή τόσο τοῦ τοπικοῦ ὅσο καί τοῦ διεθνοῦς τύπου, ἰδιαιτέρως δέ τό πρόσωπο τοῦ ἱδρυτῆ της. Κατά τούς ἰσχυρισμούς τῆς κίνησης ἡ ἵδρυσή της ἦταν θέλημα τοῦ Θεοῦ, τὸ ὁποῖο ὑλοποιήθηκε μέσω τοῦ Τ. Β. Joshua.
Στό διαδικτυακό τόπο τῆς κίνησης ὁ Τ. Β. Joshua παρουσιάζεται ὡς ἕνα ἐκλεκτό ὄργανο τοῦ Θεοῦ, ἕνας ἀγωγός, μέσω τοῦ ὁποίου διαχέεται ἡ εὐλογία τοῦ Θεοῦ στόν κόσμο. Στήν ἴδια ἱστοσελίδα ἀναφέρεται ὅτι τά “θαύματα”, πού πραγματοποιεῖ ὁ Χριστός μέσω τοῦ Τ. Β. Joshua εἶναι ἀμέτρητα.
Τά “θαύματά” του μάλιστα διακρίνονται σ΄ ἐπιμέρους κατηγορίες ὅπως: α) θεραπεῖες AIDS, β) θεραπεῖες καρκίνου, γ) ἀποκατάσταση τῆς ὅρασης, δ) θεραπεία παραλύτων, ε) θεραπεία ἀπό δαιμόνια κ.ἄ.
Ἀπό τούς ὀπαδούς του μάλιστα αὐτοῦ τοῦ εἴδους τά “θαύματα– θεραπεῖες” προβάλλονται ὡς ἀπόδειξη τῆς θεϊκῆς ἀποστολῆς τοῦ Τ. Β. Joshua. Πρόκειται βεβαίως για συνήθεις ἰσχυρισμούς στόν Πεντηκοστιανικό χῶρο καί σχετίζεται μέ τή γνωστή «βιομηχανία» “θαυμάτων–θεραπειῶν”, πού συναντᾶ με σέ ἀναρίθμητες Πεντηκοστιανές–Χαρισματικές κινήσεις ἀνά τήν ὑφήλιο.
1. Ἡ παρουσία τῆς κίνησης στήν Ἑλλάδα
Ἡ κίνηση ἐμφανίστηκε δημόσια γιά πρώτη φορά τόν Ἰούνιο τοῦ 2002. Ἡ πρώτη ἐμφάνισή της εἶχε ἀρχικά πραγματοποιηθεῖ στό χωριό Ματαράγκα τοῦ νομοῦ Καρδίτσας καί μάλιστα μέ τρόπο ἀρκετά θορυβώδη, γεγονός πού τότε εἶχε ἀπασχολήσει τήν τοπική κοινωνία ἀλλά καί κάποια Μ.Μ.Ε. Στό χωριό Ματαράγκα εἶχε δωρηθεῖ οἴκημα γιά τή δημιουργία εὐκτήριου οἴκου τῆς κίνησης γιά τά ἐγκαίνια τοῦ ὁποίου εἶχαν συγκεντρωθεῖ πολλοί Πεντηκοστιανοί ἀπό διάφορα μέρη τῆς Ἑλλάδας. Εἶχαν τυπωθεῖ και προσκλήσεις μέ τήν ὀνομασία τῆς κίνησης, ἐνῶ ἀναμένονταν καί ἡ ἄφιξη τοῦ ἰδίου τοῦ Τ. Β. Joshua, κάτι πού τελικά δέν πραγματοποιήθηκε.
Τό 2006 ἐπισήμως ἡ κίνηση ὑπέβαλε αἴτηση ἀναγνώρισης –χορήγησης ἀδείας εὐκτηρίου οἴκου στο Ὑπουργεῖο Παιδείας. Τά μέλη τῆς κίνησης στήν Ἑλλάδα εἶναι Ἕλληνες Πεντηκοστιανοί, πού προσχώρησαν ἀπό ἄλλες Πεντηκοστιανές ὁμάδες καί ἀφρικανοί μετανάστες, πού ζοῦν στήν Ἑλλάδα. Ἡ Συναγωγή: Ἐκκλησία ὅλων τῶν Ἐθνῶν ἀνήκει στίς Πεντηκοστιανές – Χαρισματικές κινήσεις, πού χρησιμοποιοῦν μουσικά ὄργανα καί τραγούδια στίς λατρευτικές τους συν άξεις.
2.Ἡ Προτεσταντική και Πεντηκοστιανή κριτική κατά τῆς κίνησης στήν Ἑλλάδα
Πρέπει ἐν προκειμένῳ νά ἐπισημάνουμε ὅτι ἡ ἐν λόγῳ Πεντηκοστιανή κίνηση ἔτυχε ἐξ ἀρχῆς κριτικῆς, τόσο ἀπό τόν ἑλληνικό προτεσταντικό κόσμο, ὅσο καί ἀπό ἕνα τμῆμα τῶν Πεντηκοστιανῶν τῆς Ἑλλάδας. Στόν ἑλληνικό προτεσταντικό χῶρο ὁ Τ. Β. Joshua χαρακτηρίζεται ὡς «ψευδοπροφήτης» καί μάλιστα γίνεται ἀναφορά σέ ἀνακοίνωση ἄλλων Πεντηκοστιανῶν κινήσεων τῆς Νιγηρίας, στήν ὁποία ὑποστηρίζεται ὅτι ὁ Τ. Β. Joshua «χρησιμοποιεῖ σαμανικές/μαγικές μεθόδους κάτω ἀπό χριστιανικό μανδύα». Τήν κριτική αὐτή τῶν ἄλλων Πεντηκοστιανῶν κινήσεων τῆς Νιγηρίας ὁ Allan Anderson τήν χαρακτηρίζει ὡς “φαρμακερή” καί “ἀναπόφευκτη”.
Ἐδῶ πρέπει νά ἐπισημάνουμε ὅτι στίς αὐτόχθονες Ἀφρικανικές Πεντηκοστιανές κινήσεις ἡ χρήση και ἡ μίξη προγενέστερων μαγικῶν πρακτικῶν μέ χριστιανικά στοιχεῖα δέν εἶναι κάτι τό ἀσυνήθιστο. Ἡ Ἀδελφότητα τῶν Ἐκκλησιῶν τῆς Πεντηκοστῆς Ἑλλάδος, για εὐνόητους λόγους, τόν Ἰούνιο τοῦ 2002 ἐξέδωσε ἀνακοίνωση, πού δήλωνε ὅτι ἡ κίνηση «Συναγωγή: Ἐκκλησία ὅλων τῶν Ἐθνῶν» καί ὁ ἱδρυτής της Τ. Β. Joshua δέν ἀνήκουν στόν Πεντηκοστιανικό χῶρο.
Ὁ ἰσχυρισμός ὅμως αὐτός δέν ἐπιβεβαιώνεται ἀπό τήν πραγματικότητα, γιατί: α) Ἡ ὁμολογία πίστεως τῆς ἐν λόγῳ κίνησης ἔχει τυπικό Πεντηκοστιανικό χαρακτήρα, β) ὁ πεντηκοστιανός καθηγητής A. Anderson τήν χαρακτηρίζει ὡς Πεντηκοστιανή – Χαρισματική, γ) τό λατρευτικό τελετουργικό της εἶναι οὐσιαστικῶς Πεντηκοστιανικό, και δ) γιατί δέν συμφωνοῦν μέ τήν ἐν λόγῳ ἀνακοίνωση τό σύνολο τῶν Πεντηκοστιανῶν τῆς Ἑλλάδος.
Ὡς τελικό σχόλιο θά θέλαμε να ἐπισημάνουμε ὅτι ἐξ ἐπόψεως Ὀρθοδόξου ὁ αἱρετικός χαρακτήρας τῆς ἐν λόγῳ κίνησης, ὡς τμήματος τοῦ λεγόμενου Πεντηκοστιανικοῦ – Χαρισματικοῦ χώρου, εἶναι ἀναμφισβήτητος. Ὡς πρός τό πρόσωπο δέ τοῦ ἱδρυτῆ της βρισκόμαστε για μιά ἀκόμα φορά μπροστά σέ μια κλασσική περίπτωση ἀνθρώπων, πού στήν Ἁγία Γραφή χαρακτηρίζονται ὡς «πονηροί καί γόητες… πλανῶντες καί πλανώμενοι» (Β΄Τιμ. 3, 13).

Σημειώσεις
1. Βλ. Allan Anderson, Synagogue. Church of all Nations, στό Peter B. Clarke (Ed), Encyclopedia of new religious movements, 2006, σ. 553.
2. Πρβλ. Σωτηρίου Λιόση, Γνωστές θρησκεῖες, αἱρέσεις καί παραθρησκευτικές ὁμάδες στήν Ἑλλάδα. Εὐκτήριοι Οἶκοι, 2004, σ.167.
3. Βλ. Περιοδικό "Τυχικός", Μάϊος-Ἰούνιος 2002, σσ. 28-29.
4. Βλ. Allan Anderson, Synagogue.


Παγκόσμιο συνέδριο για τον Αριστοτέλη (23-28/5/2016 στη Θεσσαλονίκη)



Στις 23 - 28 Μαΐου 2016 θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη, στα αρχαία Στάγειρα και στην αρχαία Μίεζα, το Παγκόσμιο Συνέδριο «Αριστοτέλης 2.400 Χρόνια» και αποτελεί μια δυναμική συμβολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης στο «Επετειακό Έτος Αριστοτέλη».

Δείτε το πρόγραμμα εδώ:

Ιστοσελίδα του συνεδρίου:

Τετάρτη 4 Μαΐου 2016

Τρίτη 3 Μαΐου 2016

Χρ. Γιανναράς, Ο αποφατισμός στην ποίηση και στη θεολογία

πηγή: ΑΝΤΙΦΩΝΟ
Διάλεξη του Χρήστου Γιανναρά με θέμα: «Ο αποφατισμός στην ποίηση και στη θεολογία» (Τρίτη 19 Απριλίου 2016 στην Αίθουσα Οπτικοακουστικών Μέσων της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ)